יובל פיק, רקדן וכוריאוגרף, התמנה למנהל CCN בצרפת

 

 

 

יובל פיק, רקדן וכוריאוגרף, התמנה למנהל CCN בצרפת

צילום: באדיבות יובל פיק

אורה ברפמן

 

 שר התרבות של צרפת, פרדריק מיטראן, הודיע על מינויו של יובל פיק למנהל את המרכז הכוריאוגרפי רלה לה פאפ ( CCN Rellieux la Pape ) לא רחוק מליון. יובל יחליף בתפקיד את הכוריאוגרפית המובילה של צרפת- מאגי מארן (Maguy Marin ) שיסדה את המרכז.

1298533297.jpgמאז החליטה ממשלת צרפת על קידום מדיניות רב-תרבותית ועל הצורך בביזור פעילות אמנותית  מהמרכז לפריפריה, הוקמו בצרפת מעל 20 מרכזים כוריאוגרפים ברחבי המדינה בהם מתקיימת פעילות מחול אינטנסיבית. בראש כל מרכז עומד יוצר מוכר שאחראי על מדיניות המרכז וסביבו מערך פעילויות שחלקן פונות ישירות לקהילה ובאות ליצור דיאלוגים מגוונים בין הקהל, הקהילה והאמנים.

 הבחירה ביובל פיק (1970 ) הייתה יוצאת דופן במיוחד משום שלמרות שהוא שוהה בצרפת שנים ארוכות, הוא עדיין מזוהה כיוצר ישראלי וכך גם מכנה אותו מארי קריסטין וורניי מהעיתון 'ליברסיון', ואילו המרכז הזה ספציפית נמצא באיזור המאוכלס בעיקר על ידי תושבים יוצאי ארצות המאגראב.

יובל זכור לרבים כאחד הרקדנים הבולטים ב'בת שבע', לפני שהוזמן להצטרף ללהקת 'בלט ליון'. הוא רקד גם בלהקות מובילות נוספות ובהם בלט ג'נבה, קרולין קרלסון ויחד עם יוצרים מהשורה הראשונה כמו טרו סארינן, ראסל מאליפאנט ואחרים. ב- 2002 הקים יובל את להקתו, The Gustes Company , להקה שבה 4-5 רקדנים קבועים ומאז הוא יוצר עבורה ועבור להקות אחרות.

 תהליך הבחירה לתפקיד הוא מורכב ועמוס בשלבים בירוקרטים. ועדת החיפוש צמצמה את  רשימת המועמדים הקצרה לחמישה ובהם ארבעה כוריאוגרפים מצליחים בתחומם, כמו מוראד מרזוקי,  ראשיד קוראמדן ואבו לאגרה,(Abou Lagraa  Rachid Quramdane,, Marzouki  )  שהצעידו את תרבות ההיפ-הופ לבמה הרחק קדימה ופעילותם הקהילתית, נוסף לאמנותית, זוכה לשבחים רבים. כמו כן ברשימה היוצרת נסארה בלאזה (Nacara Bellaza ) ואמן הקירקס העכשווי מאת'ורין בולזה ( Mathurin Bolze ).  בסופו של דבר התרכזה התחרות בין יובל ומרזוקי. ארבעה מתוך חברי הוועדה בחרו בסופו של יום ביובל שהגיש תכנית עבודה מפורטת. צוות השופטים הדגיש שאחד השיקולים החשובים בבחירה הסופית, הייתה ניירות העמדה שהגיש יובל והציגם אישית בפני הוועדה, ובכך שיובל עוסק במחול 'טהור' החוקר את התנועה, סוגה שמתחרה על תשומת לב עם מחול קונספטואלי, נון-דאנס ועיבודי במה על בסיס היפ-הופ שהפכו מאד פופולרים בקרב קהלים חדשים.

המנוי התאפשר מאחר ומאגי מארן הודיעה כבר בסתיו, ערב העלאת יצירתה האחרונה במסגרת הביאנלה למחול בליון, כי היא מבקשת להוציא את להקתה מהמרכז ולנהל את פעילותה האמנותית באופן עצמאי, ללא מחויבויות נוספות. מארן, יוצרת מוערכת ביותר, מתרכזת בשנים האחרונת ביצירת סידרה של ערבי מחול בהם התנועה המחולית בעצם לא קיימת והיא מובילה סוגה חדשה- בעיקר מאז הערב השערוריתי שלה עם 'הומבלט' –  שרבים נוהגים לכנותה 'נון-דאנס'. ( ראה כתבות באתר זה במדור פסטיבלים: קאן, ליון ומונפלייה ).

 יובל ייכנס לתפקידו באוגוסט, מיד אחרי שהמרכז יתפנה משיושביו הקודמים.

 נראה כי המזל מאיר ליובל פנים וביולי הקרוב, הוזמנה להקתו לקחת חלק בפסטיבל מונפלייה, במסגרת החלטה נועזת ויוצאת דופן של מונטנרי, מנהל פסטיבל מונפלייה להזמין השנה חטיבה שלמה של יוצרים ישראלים ובהם עמנואל גת- שגם הוא עובד מצרפת בשנים האחרונות- אוהד נהרין ו'בת שבע', יוסי ברג ועודד גרף, תמר בורר עם 'אנה' ואחרים. מעניין יהיה בעתיד המשך להחלטה התקדימית הזו.

 

 

[ad]