נאצ'ו דואטו ( 53) עוזב את להקת המחול הלאומית של ספרד מוקדם מהצפוי.


נאצ'ו דואטו ( 53) עוזב את CND , להקת המחול הלאומית של ספרד, מוקדם מהצפוי.

 

צילום: מתוך 'גנאווה' באדיבות משרד אורה לפידות.

 

אורה ברפמן

 

1273125809.jpgבימים אלה סרב דואטו לחדש את החוזה שלו כמנהלה האמנותי של להקת המחול הלאומית של ספרד.

דואטו, רקדן וכוריאוגרף יליד ולנסיה, מחזיק בתפקידו זה מאז שנת 1990, ואמור היה להשאר בתפקיד עד לשנת 2011. מעניין כי באותה שנה, קבל אוהד נהרין את ניהולה של להקת  'בת שבע' והפך אותה ללהקה המזוהה עם יצירתו. במידה רבה יש דמיון גם בתהליך שעברה  CNDתחת חלילו של דואטו. 'בת שבע' הייתה להקה רפרטוארית אקלקטית עם נטייה חזקה לעבר המודרניזם האמריקאי, הרי שדואטו קבל את להקת המחול הלאומית שקודם לבואו הייתה להקה רפרטוארית עם רקע קלאסי חזק. שני היוצרים עיצבו את להקתם בדמותם ושינו לחלוטין את אופיה וחיזקו את מעמדה בעולם.

ההודעה הרשמית לא נומקה ונמסרה ערב צאתה של להקתו לסיור  בינלאומי מקיף  בארה'ב באפריל, סיור שאליו הצטרף דואטו.

עלתה סברה כי  הממסד המיוצג על ידי גוף הנקרא 'המכון הלאומי לאמנויות הבמה ומוסיקה', לא היה שבע רצון מכך שדואטו הפך את הלהקה למזוהה עם רפרטואר בן זמננו ובמיוחד יצירות של דואטו עצמו וויתרה לגמרי על רפרטואר קלאסי שהיה חלק חשוב בעברה. השערה, שספק אם היא מבוססת דווקא על תכנים אמנותיים.

כשנכנס דואטו לתפקידו, הוא מצא להקה ענקית שבה מעל לשישים רקדנים והוא צמצם את גדלה והתאים אותה לצרכיו, אבל כל זה היה לפני 20 שנה ולא סביר שהיום מגיעים אליו ריקושטים מהסיבה הזו. מה גם שבספרד לא הייתה מסורת ארוכת שנים לא של בלט קלאסי ולא של מחול מודרני. הבלט הלאומי הספרדי קם רק אחת עשרה שנים לפני שמונה דואטו למנהל הצעיר שינהיל את להקת המחול הלאומית קדימה ויעצב אותה כלהקה בעלת מאפיינים אמנותיים יחודיים.

עם זאת, לא ברור באמת מאיפה נובעת החלטתו מאחר והלהקה נחשבת לאחת הלהקות החשובות באירופה וקשה לבוא אליו היום בטענות על דרכו האמנותית מאחר וזו לא הייתה בחזקת נעלם בשום נקודת זמן. דואטו החל את הקריירה שלו כרקדן מבריק בלהקות כמו זו של אלוין איילי, מוריס ביז'אר ויירי קיליאן, ובשלב זה החל ליצור לו מוניטין כיוצר מסקרן. טרם חזרתו לספרד כבר היו באמתחתו מעל תריסר כוריאוגרפיות שיצר למספר להקות, לבד מ'נדרלנד דאנס ת'יאטר' של קיליאן שהיה זה שעודד וקידם אותו.

דואטו הצליח לשמור על מספר מאפיינים  ספרדיים, בעיקר באמצעות מוסיקה עתיקה מקטלוניה ואזורים אחרים וכן השתמש במוטיבים מוסיקליים אפריקאים כמו ב'גנאווה', מוסיקה שמקורה בחגורת הסהרה.

בראיון שנתן לאחרונה לעתון 'אורנג' קאונטי רג'יסטר',  אמר דואטו שהוא החל ליצור משום שבמהלך השנים שבילה בלהקתו של קיליאן סבל משממונה של האג. כל הזמן ירד גשם : "לא ידעתי מה לעשות", אמר, "כך שהייתי הולך כל הזמן לסטודיו במקום לשבת בבית ולבהות בגשם. קיליאן ראה את הנסיונות הראשונים שלי ואמר לי שלדעתו אני צריך להתחיל לקחת את זה ברצינות.

אפילו כעת אני עדיין לא מרגיש כמו כוריאוגרף, למרות שהבלטים שיצרתי זרמו ממני באופן ספונטני.  לאחרונה זה הולך ונעשה יותר קשה משהיה, למצוא את האני האמיתי, לשמור על הכנות.

אינני יודע אם זה קשור למשבר הכלכלי, אבל לאחרונה הקהל מרוצה פחות, נדמה לי שזה קורה לא רק בספרד. אני מתכנן לעזוב ביולי הקרוב אחרי שבמשך 23 השנים האחרונות יצרתי שתי עבודות מדי שנה.

כרגע יש לי תכניות לעוד חמישה שישה בלטים, לבולשוי, ללהקת הבארד סטריט ועוד אחת בברלין".  

 

 

 

 

 

[ad]