Kibbutz Contemporary Dance Company- 'Mother's Milk' world premier. Herzeliya, may 14

צילום: שרית אזולאי

במסגרת ערב גאלה חגיגי לאוהדי הלהקה, העלה רמי באר עבודה חדשה מעולה, מרתקת, בשלה ומהודקת, שזכתה לביצוע משובח  להפליא של אנסמבל רקדני הלהקה הקיבוצית, אולי הטוב שהיה ללהקה מזה שנים וייתכן שבנקודת הזמן הזו- הם הכי טובים שיש.

בבחירת השם המעט מטלטל ובעל משמעות כמעט מחייבת – 'חלב אם', שמוקדשת להוריו שנפטרו במהלך השנה החולפת, מצהיר באר שניתן לחלוק רגשות פרטיים עם כלל אזרחי העולם בבואו להצדיע להוריו.  באמצעות יצירה חזקה ורגישה בעלת רובד אישי, הוא חולק עם כולנו את העוצמה הבסיסית של האהבה במסגרת מעגל החיים.

למרות הנאמר כאן, אין בעבודה נרטיב טקסטואלי, וברור שגם לא מרכיב סנטימנטלי. באר משתמש בתנועה, בקול, באור, במוסיקה ככלי עבודה בלעדיים, באמצעותם הניב יצירה שובת עין ולב. וכמובן, באמצעות שורת רקדנים בעלי קול אישי, ייחודי.

את 'חלב אם' פותח פרולוג בפינת הבמה, פינה המוארת על ידי אדם שנמצא מאחורי הצללים ונושא עמוד תאורה חזקה וממוקדת, שחושפת בני זוג בתנועה של אי-שקט. הם נעים, רוקדים, כמו שבויים בריבוע אור חריף, קשוח. אולי זה המיקום התחום, הפינה שעטופה בחלל שחור משחור, והצללים הנעים על פי מיקומו של האוחז במוט התאורה, הם שיוצרים אוירה שהיא בפירוש תמצות של נקודת זמן בעבר הרחוק. מקום של כליאה, ייאוש ואהבה. כן, אהבה, מבלי לגלוש במילימטר לרגשנות.

שניות אחרי דואט הפותח, מתעוררת הבמה המוארת עם סולו אחד ומיד אחריו מתחילה שרשרת של סולואים המציגים את רקדני הלהקה. כנהוג, התנועה אישית והיא באה גם לשדר איזה דמוי בימתי מייחד לכל אחד מהרקדנים- בהבנה שכמקובל היום, הם גם תורמים שותפים ליצירה-  ועם זאת, תוך התרחשות במקצב הנכון, בתזמון המדויק, יוצר הרצף תמונה של עבודת אנסמבל בעלת זהות קבוצתית. המעורבות של הרקדנים מביאה להעמקה, רענון וגיוון של חומרי התנועה.

מתחילת העבודה ולאורכה, הרקדנים  קורנים אנרגיה שממשיכה אתם לאורך העבודה הדינמית, התובענית הזו. באר הפיק כאן שורה מרשימה ויפהפייה של תת-פרקים בתחושה של דרגת חופש גבוהה מרבות מעבודותיו הקודמות, לא רק חירות ניכרת, גם יתר חושניות וכן גיחות מדודות שמזכירות את ההומור הצונן של באר שהכרנו כבר מזמן.

באר שוזר היטב את חלקי העבודה ומעבריה בין החלקים היותר אינטימיים ומקבצים קטני, דואטים וטריו מצוינים שתמיד היו הפורטה שלו ובין מעמדים קבוצתיים מלאים שבהם אוניסונו ומצבי פירוק ואיחוי רודפים זה את זה.

באר, שידו בכל, הוא תאורן מאד מיומן ותשומת לבו לפרטי פרטים מאפשרת לו ליהנות גם משליטה בתאורה. המוסיקה- קולאג' , כרגיל, היא תוצר של שיתוף פעולה בינו לבין המוסיקאי אלכס קלוד. עיצוב תלבושות מוצלח ויעיל הוא של באר ולילך חצבני.

העבודה  'חלב אם' , מסתמנת כאבן דרך בקריירה הארוכה של באר ותיזכר כאחד משיאיה של רקדני הלהקה הקיבוצית. תשואות לשני כהן, למרטין אראייג ולשאר שבעה עשר הרקדנים הנהדרים, אחד אחד. בראוו.