Theater Russian Ballet from St. Petersburg, TAPAC September 2

צילום: לריסה רן לינקובה*

ערב מאכזב מכל זווית.

לא מעט מהצופים שהגיעו למשכן ציפו לראות להקת ה-בלט מסנט פטרסבורג, עיר מושבה של אחת מלהקות הבלט הכי טובות בעולם, מרינסקי,  או בשמה הקודם: בלט קירוב.  לטעות הזו אחראים האמרגנים שבמודעות ובמידע המקדים כינו את הלהקה: 'תיאטרון הסנט פטרסבורגי', וגם 'הבלט הרוסי' או הבלט מסנט. פטרסבורג, בין השאר.

להקה זו ששמות רבים לה, חסרה בעיקר רקדנים וכוריאוגרפיה הולמת. בפועל הגיע הפקה דלה יחסית, עם מעט רקדנים, ורובם מאלה שלקחו חלק במיזם המסחרי-תיירותי הזה, לא היו ברמה שמצפים היום מלהקת בלט של ממש.             swan lake, russian ballet

היום כשצפייה ברקדנים הכי טובים בעולם זמינה לצופה בהיקש אצבע על המקלדת, קשה לשאת  הפקות בלטים קלאסיים שאינם עשויים לעילא. דרישות הסף כוללות להקה מלאה, סט ותלבושות מרהיבים, קור דה בלט מיומן ומדויק וסולנים שעוצרים את הנשימה בביצועיהם. הכוונה לסולנים- אמנים שהטכניקה שלהם קרובה לשלמות, אישיותם הבימתית מהפנטת ויש ביכולתם לגלם את התפקידים הגדולים עם קורטוב שאר רוח, מקוריות וברק.

זה באשר לציפיות. באשר למציאות: להקת 'הבלט הרוסי' ( באחד משמותיה) הגיע בהרכב חסר. זה אומר שבקור דה בלט פחות מדי רקדנים, שלנסיך זיגפריד אין חברים מלווים, שלאמו, המלכה, אין אנטוראג' של נשות חצר. כאילו קיבלתם הזמנה לקונצרט סימפוני באולם כמו המשכן או היכל התרבות וקיבלתם להקה מצומקת, כמעט קאמרית של הקונסרבטוריון השכונתי.

היו לא מעט רגעים במופע שהתגובה היחידה שפרצה באופן ספונטני, הייתה גיחוך.

לדוגמא: הקפיצות הבוסריות של המכשף רוטבארט. למשל: כשבמערכה הלבנה עלו רקדניות הקור דה בלט עם שמלות טוטו שנראו כמו שמשיות עם שוליים רפויים סביב המותניים. או כשאותו הקור דה בלט מנפנף זרועות כמו שבשבות רוח סערה במקום בעדינות מרהיבה זורמת. למשל, כשרוטבארט ניסה להרים את אודיל, הברבור השחור, למעלה והגיע רק עד חצי הדרך כי אזל כוחו.

אציין שתי נקודות אור: הרקדן המגלם את הנסיך היה גבוה, בנוי טוב ופניו נאים. הוא גם לא היה מביך,אלא קורקטי ובערב המדובר זה לא מעט. את התפקיד הכפול אודט-אודיל גילמה, כנראה, אנה בויטינה, שצויין בתכניה הרשלנית שמביישת במה שלא היה בה, כי היא כלת תחרויות בינלאומיות, מבלי לציין מתי ( מזמן, על פי המראה ) ובאיזה תחרות מדובר.

לרב, השמטת מידע מסוג זה מחשידה את מנסחי הטכסט בתכניה ברשלנות או בהטעיה או שניהם יחד. כך, עד שיוכח ההיפך. למרות שלא היו תעתיקים בלועזית לשמות המשתתפים, ניסיתי בהפסקה למצוא מידע יותר מפורט על הלהקה ועל הסולנים, אלא שלא עלה בידי.

בכל מקרה, הרקדנית הראשית הייתה בינונית למדי בתפקיד אודט, חסרת ליריות ועדנה. בתפקיד אודיל- הברבור השחור- היא הייתה טובה יותר, נחושה יותר ונראה שהתפקיד עורר אותה. הטכניקה שלה הייתה סבירה, אבל הנוכחות הבימתית היא עדיין עקב אכילס שלה. כיום קשה לקבל רקדנית ראשית חוורת בתפקיד שמאות רקדניות מהטובות שבדורן עשו לפניה ובכך קבעו אמות מידה לציפיות.

היה זה ערב מיותר, על כל היבטיו.

אכזבה, אכזבה, אכזבה.

* הצילום לקוח מהפקה שונה. הסט אחר, התלבושת. על פי הצילומים, יש ללהקה סטים ותלבושות נוספות בנמל הבית שלה.