The Project, TAPAC, October 13

 

הפרויקט, להקת מחול רפרטוארי עכשווי. המשכן לאמנויות ת'א, 13 באוקטובר

כוריאוגרפיה: Double/Single (2000) מאת וויליאם פורסיית',  'רק תמיד' ( Rak Tamid) עידן שרעבי.

צילום: יח'צ

 

אורה ברפמן

 

1318757992.JPG1318757992.JPGקבוצת 'הפרויקט' הוקמה כלהקה רפרטוארית למחול עכשווי, נישה שלא קיימת הרבה שנים, מאז שנהרין נכנס ל'בת שבע' ולהקת 'בת דור' נסגרה. היוזמה להקת להקה רפרטוארית היא של האופרה בשיתוף סוזן דלל. אלא מה.

הפרויקט בקושי נולד ועדיין לא הותיר חותם ולא ביסס להקה יציבה מסיבות שונות. וכבר החלו מזה כמה חודשים לדבר  על סגירת הלהקה מחוסר תקציבים. במילים אחרות: חוסר נכונות להעמיד תקציבים לרשותו, בין אם ישירות או בעקיפין, כפי שזה נעשה בפועל עד עתה. מוריי מאטה מנהלו, אמר ערב הבכורה של התכנית המלאה השנייה, שהוא עוד מאמין שזה לא הסוף ויש לפרויקט עתיד. עם זאת מתרבים הקולות הפסימיים.

1319353128.JPGלהקה רפרטוארית אמורה לחשוף בפני הקהל יצירות חשובות של מיטב הכוריאוגרפים בשדה הבינלאומי ולתת במה ליוצרים מקומיים כדי שיוכלו לעבוד עם להקה יציבה של רקדנים טובים ולקבל תנאי הפקה הולמים. מובן שמי שתומך ביוזמה הזו מבין שלהחזיק להקה רפרטוארית ברמה גבוהה צריך אורך רוח ומשאבים רבים לטווח ארוך.

במובנים אחדים תכנית זו מממשת את ההבטחה. הפרויקט מציג עבודה של פורסיית', שם נחשק במיוחד. מצד שני, מחד, זו לא אחת העבודות היותר חשובות, או מרשימות במיוחד של היוצר.  היא שייכת לתקופת ביניים של פורסיית' ; לא זו שבה הפרץ היצירתי פורץ הגבולות שלו שהכריח את עולם המחול העכשווי להתאפס מחדש. עבודות מספר מאותה תקופה נראו גם בישראל בביקורי 'בלט פרנקפורט' בעידן הזוהר שלו . מאידך, זו גם לא עבודה שמשקפת את תחומי העניין העכשוויים של פורסית' . מזה זמן הוא עוסק ובודק תחומים משיקים, כולל גלישה לעבר פרפורמנס מושגי ומיצבים/מיצגים שחלקם מייתר את הבמה, תחומי עניין של פורסיית' שלא הוצגו בארץ ואינם מוכרים כאן, שישנו לחלוטין את הבנת דרכו הכוריאוגרפית.

1318773578.JPGעל הבמה החשופה, הרחבה, של Double/Single  נמצאות שתי מיטות כפולות  שהן הזירה עליה מתרחשים המפגשים והעימותים . מקום מזכיר חדר במלון, זירה שעשויה להיות מרחב אינטימי מוגן ועשויה באותה מידה להיות מקום הכי מנוכר. העבודה מחולקת לחמש סצנות הפרושות על פני 20 דקות בסך הכל. כל ארבע דקות מתחלפים משתכניו של המקום ומניעים מחזור התרחשות שאינו שונה במהותו זה שקדם לו. מידת האינטנסיביות של כל אחת מהסצנות תלויה ברקדנים, שזכו לבצע עבודה כלשהיא של אחד מהחשובים שביוצרי-המחול בחמישה עשורים האחרונים.

היצירה הקצרה עצמה יכולה להיות  סקיצה לעבודה מורכבת בהרבה שלו  באורך מלא- 'קאמר/קאמר', שאף היא מתרחשת בחדרי מלון, אלא שמרבית התנועה לוקחת חלק מאחורי קירות/מחיצות, על מיטות שאינן גלויות באופן ישיר לצופה, אלא רק בתיווך מצלמת ווידאו.  'דאבל/סינגל עדיין מתרכזת בתנועה וביחסי התנועה ואילו 'קאמר' כבר עמוק בעולם המחול המושגי.

 

1318773578.JPGבכל מקרה, הישגיהם  של רקדני 'הפרויקט' תמיד ימדדו מול מיטב להקות הרפרטואריות שביצעו עבודות של פורסיית'. אפשר לומר שכל 13 המשתתפים עמדו באתגר בכבוד, אבל קשה לומר שבביצוע פורסיית', הם עומדים בשורה אחת עם מיטב הלהקות החשובות ואולי גם אין לצפות לכך. מה שכן אפשר לצפות, שהרקדנים הישראלים המוכשרים הללו, יקבלו אתגרים שישכללו את יכולותיהם. כאמור, הרקדנים נראו ממש בסדר, חלקם אפילו ממש טוב. השלישייה שבלטה במיוחד והיחידה שקיבלה לבצוע שתי סצנות כללה את שרון וזאנה, עידן שרעבי ואילן קב. וזאנה במיוחד בלטה בין הנשים הרוקדות ביכולת שלה לדייק, לא להחמיץ פרטים קטנים, לתזמן נכון ולחלק את האנרגיות שלה בשום שכל.

1318773578.JPGההפתעה הגדולה של הערב הייתה עבודתו של עידן שרעבי, רקדן מצוין של 'הפרויקט'. עבודתו 'רק תמיד' הייתה מאד מעניינת וניכר בה כישרונו של עידן, לא רק כרקדן מבריק, אלא גם כיוצר צעיר שרצוי לזכור את שמו ולעקוב אחרי התפתחותו בעתיד.  נדמה שהוא מאד מושפע מפורסייית' ואף מנהרין שזה בהחלט לא דבר רע כשלעצמו. יש בעבודתו די והותר מהמקורי והאישי. בקומפוזיציות ובשימוש שלו בחלל יש נגיעה מיוחדת, מצא חן בעיני האופן בו חזר לכמה מוטיבים בנקודות זמן שונות, לפעמים בקונטקסט שונה במעט. בעבודה שפה תנועתית עשירה ורחבה שיש לה תחביר אישי. ניכרת רגישות למקצבי גוף פנימיים וגם בתמיכה הווקאלית ובפס הקול של העבודה. יש לו עיין טובה למרכיבים חזותיים ובכלל, עבודתו בלטה לא מעט בזכות בחירותיו האמנותיות הבסיסיות, שאינן דומות לזרמים המרכזים במחול העכשווי הישראלי. שרעבי לא עוסק בתיאטרון מחול, גישה שמאפיינת רבות מהלהקות והיוצרים העצמאים שלנו, אלא הוא מרוכז בבניה ופירוק תנועה ובערכי הבנייה של מחול. העבודה מעניינת ומסקרנת ונתנה במה ליוצר צעיר במסגרת כה נכונה ונפלאה עבורו.

 

[ad]