Zeynep Tanbay- Tel Aviv Dance 07- תל אביב דאנס:זיינאפ טאנביי

 

07- Zeynep Tanbay Dance Project (Turkey)Tel Aviv Dance

פרוייקט המחול של זינאפ טאנביי- '4 רגליים' ( תורכיה) סוזן דלל, אוקטובר 16

אורה ברפמן

1193779488.jpg

רק בשנים האחרונות ממש חלה התעוררות מה בתחום המחול העכשווי בתורכיה וחשיפתו לקהלים מחוץ למדינה. 'פרויקט המחול זיינאפ טאנביי, הלהקה התורכית שלוקחת חלק בפסטיבל תל אביב דאנס היא סנונית ראשונה. זו להקה שקמה לאחרונה סביב זיינאפ טאנביי, רקדנית ותיקה שרקדה בעבר בלהקת מרתה גראהם.

בניגוד למספר להקות מחול עכשווי מתורכיה שהופיעו באירופה בשולי פסטיבלים בשנתיים האחרונות-להקות קטנות שנאבקות בהכרה מוסדית ובבניית קהל מקומי לסוגת מחול זו, כמעט ללא תמיכה מוסדית- קבוצת המחול של טאנביי בולטת ברמה המהוקצעת של הצגת היצירה '4 רגליים'. בעבודה לוקחים חלק תשעה רקדנים ובהם טאנביי ואילו שם היצירה מרמז לתפקידם של חפצים בעלי 4 רגליים- בעיקר כסאות וספסלים שאינם בחזקת תפאורה אלא חלק אינטגרלי מהיצירה. קשה לה תעלם מהשימוש הנרחב באביזרים דומים שרווח בעיקר בתאטרון מחול ולא אחת עד זרא.

סריקה קצרה מעלה אופנים שונים בהם השתמשו יוצרים באביזרים דומים ובנו סצנות שלמות מבוססות כסאות מאז הקברט הגרמני של שנות השלושים ו'המלאך הכחול,' דרך 'קפה מילר' של פינה באוש, 'אחד מי יודע' של נהרין, 'כלולות' (Noce ) של ביגונזטי, ועד לעבודות של מריל טנקרד, איציק גלילי ו'הא!' של מאגי מארן, שהוכיחו כי אביזר מסוים מוצה עד תום עד שבא יוצר חדש ומראה כי גלומות בו חלופות שטרם נראו כמותן.

כאן, החומרים התנועתיים מושפעים במידה מסוימת משפת התנועה של גראהם ובולטים במיוחד במספר קטעי סולו בעלי גוון לירי יותר ( רקדנית באדום, לדוגמא) ובעיקר בקודים אסתטיים שמקורם במחול מודרני יותר מאשר במחול העכשווי. עם זאת, בחלקים ניכרים של העבודה הוכיחו הרקדנים כי שפת המחול העכשווית מדברת אליהם ויושבת עליהם לא פחות טוב ואולי יותר. תענוג לראות את האופן בו טאנביי משתמשת באביזרים הפשוטים ותענוג היה לצפות בקבוצה המיומנת, בביצוע הנקי, האנין של הקולאג' התנועתי שנהנה מהממימד המרחבי החדש- נמוך ממרכז מנח הגוף- שמספקים לו אביזרי ארבעת הרגליים.

עם כל הרצון הטוב קשה יהיה לומר שיצירתה של טאנביי פורצת גבולות והיא גם אינה מתימרת. להיפך, היא מנסה ללכת בשבילים סלולים, אבל לעשות את זה בדרכה, ואכן, ניכרת שמירה על אחדות השפה והתפיסה הבימתית ומפעם אף ישנן הבלחות מקוריות במסגרת הגבולות ושמירה קפדנית על איכות ביצוע ונקיון צורני, עם על חשבון מורכבות רעיונית.

עם כל זאת, הערב היה מהנה יותר מסך מרכיביו והישרה דוק של נועם וחן גם אחרי היציאה מהאולם.