ריקוד הדיבור
זלי גורביץ'
שיר הוא לא סגור כמו שחושבים. כשמפרשים אותו אכן מריקים אותו לכלי סגור, אבל גם שיר מושלם פתוח באמצע, מצוי בעיצומו של ריקוד; לעיתים, כמו בכמה מהשירים שלהלן, הריקוד אף עולה אל פני השטח, כמודיע לעצמו ולקורא לא למַשְׁמֵעַ את השיר אלא לרקוד אותו, לשמוע אותו עם הגוף.
כֻּלָּם רוקדים אצלי עכשו
אולם רוקד אחד חשב
שאם רוקד אחד חָסֵר
הוא לא יכול לרקוד יותר
והוא מֵרִקּוּדוֹ יָשַׁב
אחד אחד ישבו אחריו
עכשו רֻקַּן כל האוּלם
ישבו כל הרוקדים כֻּלָּם
כל יושבים אצלי עכשו
אולם רוקד אחד חשב
שאם הוא לבדו יִרְקֹד
לוֹ העולם כֻּלּוֹ יִקֹּד
והוא את רקודו רָקַד
והאולם כֻּלּוֹ לוֹ קָד
אולם אחד נוסף כבר קם
ואחריו רקדו כֻּלָּם
כֻּלָּם רוקדים אצלי עכשו
כֻּלָּם יושבים אצלי עכשו
כֻּלָּם חושבים אצלי עכשו
מתוך שורה פסוקה, 1984
איך אוכל לשמוח
אֵיךְ אוּכַל לִשְׂמוֹחַ
אֵיךְ אוּכַל לִרְקוֹד
הֲרֵי בְּקֹץ הַמֹּחַ
בְּעֶצֶם הַקֹּדקֹד
עָצוּב הַדִּבּוּר
עָצוּב עָצוּב
הַדִּבּוּר עָצוּב
גַּם כְּשֶׁהוּא קָּצוּב
הנה ארדה
הִנֵּה אֵרְדָה וְאֵרְדָה
וְאֵרְדָה
וְאֵרְדָה
וְאֶרְאֶה אֶת רוּחִי
כִּלְאַחַר
לֵדָה
וְאֶבְכֶּה וְאֶצְהַל
כְּמוֹצֵא
אֲבֵדָה
וְאָקוּם וְאֶרְקֹד לִי
כְּיֶלֶד
דָּא דָּא
הא יושב לו בחצר
הָא יושב לו בחצר
מהרהר ומהרהר
מה לו כל העבודה
גם שלו וגם של דָּא
דָּא יוצא לעומת זאת
מן ההגיגה הזאת
ושוכח את עצמו
כתינוק בחֵיק אמו
ורוקד בישיבה
כחיה על קצה זנבהּ
ולְקוֹל חליל שׁורק
מתרומם לו מן החֵיק
שיר
שיר קצרצ'יק
בלי טְיוּטָה
מלים פשוטות
של בֶּן תמוּתָה
אחת שתיים
שלש ארבּע
זה כל השיר-
תּוֹדָה רַבָּה!
מתוך הא ודא, 1996