Giraffes. Directress: Ofra Levi Yehudai, choreographer: Egor Menshikov. Suzanne Dellal, Tel Aviv

.צילום: ירדן קום

הפרויקט המעניין 'ג'ירפות' נתמך על ידי הקרן ליוצרים עצמאיים וכנראה ללא תרומת הקרן, לא היה יוצא לפועל. המבצעים הם שישה רקדנים שאת רובם ראיתי בשנים האחרונות במסגרת להקה שעבדה בירושלים.  כאן מדובר בתוצר של קבוצה עצמאית במעמד של עמותה שקיימת כשלש שנים ומתקראת  GEM, בניהולו של הרקדן יגור מנשיקוב. הקבוצה אינה מוכרת רשמית כלהקה  במשרד התרבות לכן לא מקבלת תמיכה ותקצוב מוסדרים.   

הקבוצה כוללת את ג'וזף אטקין קוקיה, יגור מנשיקוב, ניב ארבל, פטר סטאר, רוני שפס ותכלת הר-ים. עפרה לוי יהודאי שביימה את התכנית, הגיעה לעבוד עם הקבוצה עם קונספט די מבושל  שמשלב צילומי וידאו, קטעי מוסיקה שונים, אלמנטים תיאטרליים ורפרנסים לעבודות אמנות מוכרות.

בהצצה לעבר מספר דברים שעשתה בעבר, היה ליהודאי על מה להסתמך, מאחר והיא פיתחה כעין ארסנל של  אלמנטים  ובניהם טעוני-משמעות שירדו ועלו מהתקרה ובהם מספריים אימתניים, בקבוק, חבל תלייה ואחרים, לצד שילוב של צילומי וידאו באתרים ספציפיים על פי תרומתם הדרמטורגית.  כאן בג'ירפות' מדובר בעיקר בעגורנים בזמן הריסת בתים ובצילומי ג'יראפות רועות ליד אגם צ'אד ( בעבודה מוקדמת שילבה יהודאי צילומי וידאו של נמלים כמוטיב מרכזי).  כמו בעבר, היא שוב משתמשת במבנה אסמבלאג'י של פרגמנטים קצרים יחסית, חלקם שב וחוזר מזוויות נוספות במקומות חדשים ביצירה.

את הכוריאוגרפיה של קטעי המחול ש"תופרים" יחד את פיסות העבודה יצר יגור מנשיקוב שבא מרקע חזק של בלט ויש לו ניסיון בימתי מקצועי עשיר בארץ ובחו'ל וכן יכולות ביצוע מצוינות. הוא אף מצליח להפוך את הקבוצה לאנסמבל מגובש שמדגיש את איכויותיו.  

הרגל השלישית שמבססת את ג'ירפות היא עיבוד צילומי הווידאו ועריכתם של ירדן קום.

יהודאי, בוגרת ביה'ס לתיאטרון חזותי בירושלים נחנה בדמיון עשיר ובהומור. היא העלתה בעבר עבודות במסגרת 'גוונים במחול', 'הרמת מסך', ובמסגרות נוספות. הרעיון להשתמש בצילומי ג'ירפות בטבע מחד ומאידך בעגורנים  ארוכי צוואר ה"מכרסמים" קירות וגגות  מקנים לעבודה רבדים בעלי ייחוד, כולל שימוש מושכל בצילומי עבודות אמנות שמעשירים את הטקסטורות בעבודה.

אין ספק שיהודאי אחראית לכמה מהתמונות החזקות של הערב לצד תמונות מחול מרשימות בביצוע זורם ומלא חן שיצר יגור לקבוצתו,. עם זאת מקוצר הזמן או קוצר הנשימה, נותרו חלקי תמונות לא פתורות שבהם הוצגו האביזרים, לדוגמא, שהוזכרו בפסקה הקודמת שלא מיצו את הפוטנציאל הדרמטי ונמסו לתוך איזה לימבו והתנדפו.

שימוש חוזר במרכיבי הגריד שעליו מיוצבת העבודה, עשוי להיתפס כאזור נוחות סכמטי משהו. לא תמיד ישרת הדבר עבודות נוספות.  

 קשה לתפעל מטבח שבו יש שני שפים שהם תוצר של שתי דיסציפלינות שונות. יגור בא  מעולם הבלט שהוא דיסציפלינה ממושטרת יותר אם כי ניכר שהוא נחשף במידה לא מבוטלת למחול בן זמננו, עומד מול יהודאי שבאה אל הבמה עם ארגז כלים רחב טווח משלל שדות תרבות, שלא תמיד משאיר די מרחב שווה-משקל לשני.

החלקים היותר מעניינים היו אלה שבהם נוצר חיבור זורם ומשלב יותר וכמעט תמיד גם מורכב יותר.  למשל בסולו שמבוצע לשיר Yellow Bird ושולה ממנו דימויים ורבליים לביצוע ואחריו טוויסט, משפט קצר מוקלט שעניינו ציפורים ולאוזני נשמע כנאמר בקולו של נתן זך, או חיבור של שיר ילדים שנרקד בחיוך על ידי רביעייה ובסופו, שלושה מהם שוכבים ללא תנועה, ספק מתים.

בסצנת ווידאו  קצרצרה משודך צילום של שתי ג'ירפות כורכות צוואר זו בזו באהבה,  ומיד מיקוד על  שתי ארובות תעשייתיות עצומות מחככות 'צווארה' של השנייה, נפגשות, או נכון יותר מתנגשות ומתחסלות.

לקראת סיום הערב מגיעה תמונה נפלאה של שורת ג'ירפות צועדות זו אחר זו בניחותא ועל רקע הקרנתה רוקדת הקבוצה בחן שאינו נופל מזו של החיות האצילות האלה.

בסך הכל הערב היה בעיני הישג גדול של קבוצת רקדנים  בעלי יכולות טובות ממש, שמשקיעות כל כך הרבה כדי להביא לביטוי את היצירתיות, המיומנות ובראשם- האמנות הצרופה בתנאים שממש לא מתקבלים על הדעת, וגובלים בהתעלמות הממסד.